The silent treatment: hoe ga je om met iemand die jou negeert?

Het lijkt tegenwoordig voor veel mensen zo normaal om ‘the silent treatment’ toe te passen zonder dat jij een flauw benul hebt waar dit gedrag over gaat. Op de werkvloer, in vriendschappen, in liefdessituaties.

Mensen sluiten hun hart voor je, weigeren met je te praten of beperken zich tot een minimaal contact met jou en doen net alsof jij niet bestaat of onzichtbaar bent.

Waarom doen mensen dit?

‘The silent treatment’ wordt toegepast als de ander de controle over jou of over een situatie wil houden. Controle over jouw emoties. Ook passen mensen dit toe als zij vinden dat jij hen iets ‘aangedaan’ heb of iets hebt gezegd dat hen niet zint. Jou straffen voor iets wat je niet gedaan hebt.
Zij hebben een onvermogen om dit bespreekbaar te maken.
Het is een passief-aggressieve manier om met een situatie om te gaan. Maar dit hoeft gelukkig niet altijd zo te zijn. Het kan zijn dat iemand wat ruimte nodig heeft maar dit niet durft te zeggen of dat iemand niet de juiste woorden weet te vinden om een gesprek met jou aan te gaan.
Mocht je jezelf in zo’n situatie bevinden en de neiging hebben om naar iemand te zwijgen, laat het die ander dan met een paar woorden weten, zonder te negeren om een situatie niet nog erger te maken of om geen boosheid of gevoelens van afwijzing te veroorzaken. Blijf altijd in openheid, blijf communiceren. Pas dan ontstaat er een echte verbinding en verdieping. Durf te kijken naar je gevoel en het aan te gaan.

Als iemand jou systematisch negeert kan dit heel vervelend voelen. Het frusterende is ook dat je niet weet wanneer dit ophoudt. Maar hoe ga je hier als een bewust mens mee om?
Het lijkt heel logisch om de ‘schuld’  bij jezelf te zoeken als je van iemand ‘the silent treatment’ krijgt.
Je bent wellicht geneigd om te vragen wat er aan de hand is, of om nog meer je best te doen aandacht van deze persoon te krijgen.
Echter, als je doorgaat met je eigen leven en er niet teveel energie aan geeft en laat merken dat ‘the silent treatment’ geen enkel effect heeft op jouw humeur of jouw leven, dan zal het waarschijnlijk al snel ophouden. Systematisch iemand negeren is narcisme of neigt naar narcisme. Iemand met narcistisch gedrag kent geen emotie en voelt jouw emotie ook niet. Het brengt jou in een lage frequentie en dat moet je niet toestaan.

Jij bent in controle over jouw gevoelens en niet iemand anders. Geef die macht dus ook niet weg. Probeer ook niet de emoties van die persoon te lezen, dat is niet jouw taak. Het is de taak van de ander om te communiceren als hem/haar iets dwars zit.

Maar… vergis je niet… niet alles is wat het lijkt.
In het geval van een zielsliefde komt het voor dat je ge-ghost wordt, genegeerd wordt en dat je zielsverwant of tweelingziel niet weet waarom hij/zij dat doet. Het is in dat geval niet kwaad bedoeld, maar hij of zij is overweldigd door jou en jouw gevoelens en jouw emoties en kan niet anders dan zich voor jou afsluiten. Hij/zij ervaart jou als té heftig.

Neem afstand. Doe even een stapje terug. Zoek geen contact. Maar blijf in liefde.
Focus je op jezelf, je leuke vrienden/vriendinnen en alle leuke dingen in het leven in plaats van op de stilte. Het leven is té kort en té waardevol. Maak jezelf weer de hoofdrolspeler in je eigen film.

We hebben altijd nog de controle op wat we toelaten in ons leven en laat de boosheid en frustratie die gepaard gaat met ‘the silent treatment’ gewoonweg niet toe. Geef er geen aandacht aan. Denk bij jezelf: ‘ Ik kijk naar jou vanuit onvoorwaardelijke liefde’.

Een ander manier om hiernaar te kijken is: iedereen is een reflectie van jou. Mensen gedragen zich zoals je verwacht dat zij zich gedragen of zoals je gewend bent dat mensen zich naar jou gedragen. Als jij vaker slecht behandeld bent, heel dit patroon dan in je. Wat in het verleden is gebeurd, hoef je geen invloed meer te laten hebben op de toekomst. Ik heb het in mijn leven gezien: klootzakken veranderen wanneer jij verandert. Als jij jezelf herwaardeert en jezelf waardig genoeg vindt, veranderen zij raar genoeg ook. Breng jezelf naar een emotioneel betere en stabielere staat. Kijk goed of het genegeerd worden een patroon is in je leven als het je triggert en investeer in  eigenliefde.

Namasté Café